+40.724.396.919
0
Produse : 0
Subtotal : 0.00lei
Vezi coş Finalizează

BLOG

15 oct. 2014

10 greseli de evitat atunci cand iti negociezi salariul

//
Comments0

negocierea salariului

Tu cum iti negociezi salariul?

Negocierea salariului este un moment stresant pentru majoritatea dintre noi. Discutia despre bani si despre cat am vrea sa primim sau cat meritam ne face pe multi sa ne simtim inconfortabil. De ce? Din cel putin 2 motive:

1) Negocierea este inteleasa gresit de catre multe persoane. Este privita de multe ori ca o targuiala la piata, ca un lucru negativ sau ”fraiereala”;

2) Nu ne pregatim indeajuns si plecam cu ideea preconceputa ca daca negociem salariul pierdem la interviu.
Iata 10 greseli pe care este bine sa le eviti atunci cand esti pus in situatia de a-ti negocia salariul:

1. Intri in negociere fara sa stii cu adevarat ce vrei

Ca sa castigi intr-o negociere trebuie sa stii ce vrei.

Este foarte important sa stii ce vrei de la jobul respectiv: ce te satisface pe tine la acest moment: un salariu mai mare? un pachet salarial atractiv? program flexibil? posibilitate de promovare? deplasari in strainatate?
Fa o analiza a ceea ce este important pentru tine. Abia atunci vei stii in ce marje poti negocia, cat si cum.

2. Intri in negociere fara sa te pregatesti

Pentru orice negociere importanta trebuie sa te pregatesti. Pregatirea temeinica se face sub mai multe aspecte, dintre care voi enumera aici doar cateva:
– informeaza-te cu privire la nivelul salariului din industria in care vei lucra, de pe piata din localitate si mai ales din cadrul companiei respective;
– strange informatii cu privire la companie, cat de multe poti: De cat timp este pe piata? In ce moment se afla (expansiune, recesiune)? etc;
– strange informatii cu privire la post: Ce atributii implica? De cat timp este vacant? Cat de usor se gasesc persoane cu experienta ta pentru postul respectiv? Care este politica de promovare? etc;
– incearca sa afli informatii despre persoana cu care vei negocia salariul: Cine este? Ce putere de decizie are? Cat de flexibil este? etc
– strange orice alte informatii care iti pot fi utile in cazul tau concret.

3. Nu ai alternative in cazul in care nu-ti iese negocierea

Cand negociezi mai bine salariul, cand mai ai o oferta de job atractiva in alta parte sau cand nu ai nici o alta oferta de job?
Intotdeauna cand intri intr-o negociere trebuie sa analizezi din timp ce vei face in cazul in care nu vei obtine ceea ce doresti. Ce alternative ai? Cu cat alternativele tale sunt mai bune, cu atat poti sa negociezi mai bine.
Alternativele nu constau doar in alte oferte de job. O alternativa poate fi, de pilda, deschiderea din partea ta a unei afaceri, sau orice altceva ce vei face tu in cazul in care nu vei obtine ceea ce soliciti in negociere.

4. Intri in negociere cu ideea preconceputa ca nu ai nici o sansa si salariul nu se poate negocia

Legea prevede ca salariul se stabileste prin negociere. Cercetarile au demonstrat faptul ca 80% dintre recrutori se asteapta sa negocieze salariul si doar 30% dintre candidati fac acest lucru.
Intotdeauna exista o sansa atunci cand tu alegi sa o vezi si sa crezi in ea. Seteaza-ti mintea pe ideea ca se poate si mergi la negociere increzator. Pur si simplu nu ai ce pierde! Daca ai ajuns in faza de negociere a salariului, inseamna ca ei te vor, si este clar ca ai o sansa.

Oamenii hotarati si care stiu ce vor sunt admirati si apreciati. Vei castiga in ochii angajatorului daca vei negocia bine salariul tau, atata timp cat esti de buna credinta si corect.

5. Mergi la negociere cu prea multe frustrari acumulate in timp.

De multe ori cand aplici pentru un job te afli in situatia fie de a fi aplicat de mult timp la mai multe joburi sau de a nu fi fost chemat la interviu. Acest aspect trezeste in tine un sentiment de frustrare, care te face sa adopti o atitudine usor sceptica. Acest sentiment se poate citi uneori pe fata ta si transmite o lipsa de optimism si entuziasm – entuziasm pe care toti angajatorii ar vrea sa-l vada!

Incearca sa nu iei lucrurile personal si sa nu lasi frustrarile sa-ti dicteze atitudinea. Aminteste-ti faptul ca realitatea este neutra: noi nu vedem realitatea asa cum este ea ci asa cum suntem noi, prin prisma experientelor noastre de viata.

Un alt aspect negativ care se intampla in multe situatii este urmatorul: nemultumirile si frustrarile te pot determina sa nu-ti mai faci treaba cum trebuie. Si intri intr-un cerc vicios si periculos: ”Ma tii peste program? Atunci nici eu nu mai fac asta”, etc. Mici razbunari copilaresti dar care in timp sunt in defavoarea ta. Atunci cand ceri o marire de salariu acestea pot fi aduse drept argument sa nu ti se ofere – tocmai faptul ca nu-ti faci bine treaba, fuseresti sau lucrezi in lehamite. Asadar, ai grija la acest cerc vicios!

6. Dai ultimatumuri prea repede si fara sa fii pregatit sa le respecti

Acest aspect intervine mai des in renegocierea salariului, dupa o perioada la angajator. Ai informatii, ai alternative si atunci te duci hotarat sa obtii ceea ce vrei dand un ultimatum: ”daca nu-mi mariti salariul luna asta o sa demisionez”.
Problema cu ultimatumurile nu este ca ele nu ar functiona, ci cu modalitatea, timpul si disponibilitatea de a-ti asuma riscuri. Nimanui nu-i place sa fie pus in fata unui ultimatum. In primul rand trebuie sa ai tact atunci cand o faci, pentru ca nu vrei sa strici sau sa fisurezi relatia cu angajatorul, mai ales ca zilnic impartasiti ore bune impreuna. In al doilea rand, trebuie sa fii pregatit sa respecti un ultimatum. Cu alte cuvinte, sa-ti asumi riscul ca cealalta parte sa incalce ultimatumul, situatie in care va trebui sa faci ceea ce ai zis: in exemplul nostru sa pleci. Altfel te decredibilizezi in ochii celuilalt si la urmatoarea negociere nu vei mai fi luat foarte in serios.

7. Invoci argumente negative

Nu-urile au un impact negativ. Atunci cand vii cu nemultumiri si celalalt are tendinta sa scoata la iveala propriile sale nemultumiri.

Este bine sa pastrezi o atitudine pozitiva si profesionista si sa nu invoci argumente de genul: ”nu pot lucra in conditiile astea”, ”economia merge prost”, etc. Atunci cand negociezi sau renegociezi salariul esti intr-o relatie de business, si oricine are un business vrea ca acesta sa aiba succes. Si vrea sa vada ca ceea ce plateste pentru tine este o investitie, nu o cheltuiala. Asadar invoca argumente pozitive: realizarile tale, cat esti de valoros pentru companie, ce aport aduci, etc, pentru ca angajatorul sa simta ca investeste intr-o persoana motivata si determinata, nu cheltuieste aiurea cu un nemultumit.

8. Nu pastrezi o atitudine profesionista si aduci argumente de ordin personal

Fii intotdeauna profesionist. Nu te plange, nu implora. Fiecare are probleme personale, asa cum tu ai acasa probleme, la fel are si cel din fata ta. Oricat de cinic ar suna, o firma nu angajeaza pe nimeni pentru a face acte de caritate ci pentru a-i aduce ei profit. Este evident ca atunci cand esti nemotivat calitatea muncii tale scade, dar atunci cand soliciti un salariu mai mare nu invoca motive personale, ci profesionale: de ce meriti? Cum iti aduci aportul in companie? etc.

Chiar daca vei obtine o marire de salariu invocand sa zicem faptul ca nu-ti poti plati chiria, pe viitor in ochii angajatorului ai pierdut cateva puncte bune.

9. Atunci cand ceri o marire de salariu, te grabesti sau nu alegi bine momentul

Solicitarea unei mariri de salariu trebuie sa faca parte dintr-o strategie si trebuie planificata. Nu te trezesti intr-o dimineata dupa o discutie cu prietenii in care ti-ai dat seama ca esti fraier si platit prost si gata, ceri o marire. S-ar putea sa nu o primesti si sa-ti para rau ca te-ai grabit. Analizeaza de ce ai merita o marire de salariu, ce ai facut, ce faci si ce vei face pentru acei bani? Ce argumente vei aduce angajatorului?
Ai grija la momentul ales: este un moment bun? Compania este in recesiune sau in expansiune? Seful este in toane bune sau mai putin bune? Care este luna si ziua cea mai potrivita pentru o astfel de solicitare? etc.
Ai grija si la efectul cercului vicios de care spuneam la nr.5.
Asadar, pregateste-te din timp si solicita o marire de salariul pe baza unui plan bine definit, si nu la plezneala.

10. Refuzi sa pui cartile pe masa, sa spui ce vrei cu adevarat

Cand negociezi salariul, fie ca o faci la angajare sau dupa o perioada la angajator este bine sa spui clar ce vrei. Nu te astepta ca seful sa ghiceasca sau sa se prinda la apropos-urile tale.
Nu te lasa prins in capcana ”miturilor” negocierii – unul dintre acesta fiind si acela ca cel ce face prima oferta pierde.

Este adevarat faptul ca este mai bine sa lasi cealalta parte sa-ti faca prima oferta, dar atunci cand ti se solicita sa faci tu acest lucru, nu te incapatana sa nu o faci, crezand ca vei pierde. Daca esti pregatit pentru negociere, ai toate sansele sa obtii ce vrei.

Acestea sunt doar 10 dintr-o multime de alte greseli care pot sa apara atunci cand iti negociezi salariul.

Nu te lasa prins in capcanele negocierii. Fii tu insuti, ai incredere in tine, cunoaste-ti valoarea, fa-ti un plan si indrazneste sa negociezi. Nu stii sigur ca vei reusi, da stii sigur ca ai o sansa!

Tu ce greseala ai facut atunci cand ti-ai negociat salariul?

NEGOCIERE_SALARIU

Leave a Reply

Acest site foloseste cookies pentru a imbunatati experienta ta de navigare. Pentru mai multe detalii referitoare la cum folosim datele si drepturile tale te invitam sa citesti politica de cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close